Gastvorträge

Wednesday, 16th March 2016
09:30 – 10:30 a.m.
GW1, Room HS 0070

Jeanette Armstrong (The University of British Columbia, Canada) :

Keynote: “Syilx knowledges: A decolonial strategy”

Third Bremen Conference on Language and Literature in Colonial and Postcolonial Contexts (BCLL #3): “Postcolonial Knowledges”, 15th -18th March 2016.


Thursday, 17th March 2016
10:15 – 10:45 a.m.
GW1, Room HS 1010

Amatoritsero Ede (Carleton University, Canada) :

The untranslatability of African language literature

Third Bremen Conference on Language and Literature in Colonial and Postcolonial Contexts (BCLL #3): “Postcolonial Knowledges”, 15th -18th March 2016.


Mardi, 23 Juin 2015
08h30 – 09h45
Studierhaus D 1020

Prof. Stéphanie Nutting (University of Guelph, Ontario, Canada) :

Réflexions sur le conte et l’affect dans la culture québécoise contemporaine

Pourquoi, en cette ère de l’image, est que le Québec connaît un engouement pour l’art des contes ? Comment est-ce que les jeunes conteurs comme Fred Pellerin et Fabien Cloutier sont devenus aussi célèbres que les chanteurs de rock ? La professeure Nutting vous présentera un aperçu de ces conteurs connus et explorera quelques thèmes qui résonnent chez les spectateurs québécois contemporains. Elle évoquera aussi, brièvement, des hypothèses qui expliqueraient pourquoi le conte peut susciter une réaction puissante, tant émotive que physique, chez le récepteur. 

Reflections on Storytelling and Affect in Contemporary Quebec Culture

Why is it that, in this intensely visual era, Quebec has witnessed a surge of interest in the art of storytelling? How did young « conteurs » like Fred Pellerin and Fabien Cloutier become as popular as rock stars ? In her talk, Professor Nutting will offer a glimpse of the work of these well-known storytellers and discuss some of the themes which resonate with contemporary Quebec audiences. She will also touch briefly on some hypotheses about why storytelling is such a powerful force in eliciting emotional and physical response in the listener.

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Tuesday, 07th July 2015
10.15 a.m. – 11.45 a.m.
MZH 1090

Prof. Paul Morris (Université de Saint-Boniface, Winnipeg, Canada) :

The History of Emily Montague and the Representation of Francophone Canada

In his presentation, Professor Morris will discuss several of the various political dimensions of Frances Brooke’s The History of Emily Montague as they pertain to the representation of Francophone Canada. Through a reading of her references to the colonial policies of post-conquest New France and, in particular, her framing of the central marriage plot of the novel, he will suggest that the novel’s depiction of Canada’s Francophone population established what was to become a longstanding perception. More specifically, Professor Morris will suggest that the (gendered) politics of marriage represented by the central English characters of the novel serve as the key metaphoric device in representing Québec’s Francophone population. He will conclude in proposing that Brooke’s (gendered) depiction of Canada’s Francophone population has persisted into the twenty-first century making of Emily Montague a novel which is deeply Canadian in terms of its depiction of the country’s French-English relations.

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Mercredi, 18 Juin 2014
14h15 – 15h45
GW2 B 2900

Prof. Jocelyn Létourneau (Université Laval, Québec, Canada) :

Les jeunes savent sans savoir. Le passé du Québec dans la conscience de sa jeunesse

«Jadis, il y avait des Amérindiens, ensuite des bûcherons, maintenant des indécis. - Damals gab's Indianer, dann Holzfäller und jetzt Unentschlossene" - so lautet eine der Perlen in Jocelyn Létourneaus neuestem Buch "Je me souviens? Le passé du Québec dans la conscience de sa jeunesse" ( Montréal: Fides 2014) über das Geschichtsbild junger Québecer. Über 10 Jahre lang wurden dazu über spontane Kurzfassungen von über 3000 Schülern und Studenten gesammelt und ausgewertet. Über ein Drittel sehen den Verlauf der québecer Geschichte seit der Gründung Neufrankreichs im 17. Jahrhundert - über die britische Eroberung, das schwierige Überleben als kulturelle Minderheit in Nordamerika bis zu den mehrfach gescheiterten Versuche nationaler Unabhängigkeit - als eine Kette von Niederlagen. Ein gutes Viertel beurteilt die Geschichte der Provinz als ein "Weder-noch" oder enthält sich einer Wertung, nur ein knappes Fünftel zieht eine überwiegend positive Bilanz. Wie entwickelt sich dieses "gefühlte" Geschichtsbild mit zunehmendem Alter? Unterscheidet sich der Blick der anglophonen Jugendlichen von denen der französischsprachigen? Sind die Autochtonen, ist Kanada für sie Teil der québecer Geschichte? Auf diese wie auf (Ihre) weiteren Fragen verspricht der Vortrag von Prof. Létourneau überraschende Antworten.

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Friday, 20 June 2014
12:15 p. m. – 1:45 p. m.
SFG 2020

Prof. Paul D. Morris (Université de Saint-Boniface, Winnipeg, Manitoba, Canada) :

Multiculturalism and Its Discontents: Canadian Literature and the Evolution of the Canadian Paradigm of National Identity

The Canadian literary institution has long played a pivotal role in both shaping and reflecting successive paradigms of national identity. Since confederation, Canadian literature has consistently provided faithful representation of each of the successive paradigms of national self-understanding.

In this presentation, I wish to explore Canadian literature for evidence of what I will present as a harbinger of a contemporary, multi-dimensional challenge to the current paradigm of multiculturalism. Canadian literature, I will suggest, is showing signs of broader societal discontent with multiculturalism, a concept which is increasingly perceived as inadequate in responding to the varying forms of difference at play in Canadian society. Although the challenge to multiculturalism is emanating from disparate sources, this presentation will make primary reference to texts expressive of a “postethnic” understanding of both individual and national identity.

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Prof. Dr. Henry Beissel: A Threshold in the Mind: A Poet's View of the North (15.06.2012)


Prof. Dr. Manuel Meune: Rot-grün-blau – die Farben des québecer Frühlings. Vom Studentenstreik zur Bürgerbewegung (10.7.2012)