Aktuelles

Lehrveranstaltungen

Wintersemester 2016/17

  • Knopf: The Postcolonial World in Literature and Film: Canada (PS)
  • Knopf: Canada in the EFL-Classroom (HS)
  • Knopf: Key Topics in Cultural History: The Postcolonial World in Literature and Film: Canada (S)
  • Knopf: Literatures in English: Canada in the EFL-Classroom (S)
  • Nittel: Introduction to English Literatures I (S)
  • Schaffeld: Der Hohe Norden, The Far North, Le Grand Nord (eGeneral Studies)

Sommersemester 2016

Wintersemester 2015/16

  • Bories-Sawala: La Francophonie: dimensions historiques, politiques et culturelles (S)
  • Bories-Sawala: Introduction à l’histoire et à la civilisation françaises et francophones (S)
  • Knopf: Key Topics in Literature: Imaginary Homelands: (Forced) Migration and Diaspora in Postcolonial Cultures, Literatures and Languages (S)
  • Knopf: Key Topics in Cultural History: Studying and Working with Indigenous Documentary Films in North America (S)
  • Nittel: Introduction to English Literatures I (S)
  • Schaffeld: Der Hohe Norden, The Far North, Le Grand Nord (eGeneral Studies)

Sommersemester 2015

  • Knopf: Key Topics in Literature: Indigenous Literatures in Canada, the Caribbean, and the US (S)
  • Morris: Key Topics in Literature: Anglophone Canadian Literature and the Representation of Francophone Canada (S)
  • Nittel: Introduction to English Literatures II (S)
  • Schaffeld: Der Hohe Norden, The Far North, Le Grand Nord (eGeneral Studies)

Wintersemester 2014/15

Sommersemester 2014

Wintersemester 2013/14

Sommersemester 2013

Wintersemester 2012/13

Sommersemester 2012

  • Bories-Sawala: Francophonie: dimensions politiques, historiques et culturelles (6 crédits, BA 3ième année), avec la participation du prof. Meune de l’université de Montréal
  • Cetin: Introduction to English Literatures (S)
  • Nittel: Begleitveranstaltung Literaturwissenschaft ESC (S)
  • Schaffeld: Der Hohe Norden, The Far North, Le Grand Nord, eGeneral Studies

Wintersemester 2011/12

Sommersemester 2011

  • Berndt: Canadian Short Fiction: Reading Alice Munro (S)
  • Cetin: Introduction to English Literatures (S)
  • Esders: Film and Culture: Analyzing Movies (S)
  • Nittel: Travel Writing (S)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliches Examenskolloquium (S)

Wintersemester 2010/11

  • Bories-Sawala: Interdisziplinäres Profilmodul C1c – Frankophonie: kulturelle, politische und historische Dimensionen (BA: 3. Jahr)
  • Bories-Sawala: Geschichte, Gesellschaft und Kultur Frankreichs und der Frankophonie (2 Gruppen); Basismodul A3a (4 SWS) BA: 1. Jahr
  • Bories-Sawala/Schaffeld: Der hohe Norden – The Far North – Le Grand Nord (Kanada/Québec) (VL)
  • Cetin: Introduction to English Literatures (S)
  • Esders/Nittel: Key Moments in the Cultural History of the English-Speaking World (S)
  • Nittel: Cinematic Shakespeare Adaptations (S)
  • Schaffeld: Transnational Canada: The Writing of Margaret Laurence (S)
  • Schaffeld: Literary Colloquium for Examination Candidates (S)
  • Schaffeld/Henke: Shakespeare, Film, and Gender (S)

Sommersemester 2010

  • Cetin: Introduction to English Literatures (S)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliches Examenskolloquium (S)
  • Schaffeld: Contemporary Canadian Theatre (S)

Wintersemester 2009/10

  • Bories-Sawala: Acadie et Québec: passé et présent (mit Übung) (4 SWS Lehramt/Magister)
  • Bories-Sawala: Interdisziplinäres Profilmodul C1c – Frankophonie: kulturelle, politische und historische Dimensionen (BA: 3. Jahr)
  • Bories-Sawala: Geschichte, Gesellschaft und Kultur Frankreichs und der Frankophonie (2 Gruppen); Basismodul A3a (4 SWS) BA 1. Jahr
  • Bories-Sawala/Schaffeld: Kanadatag 2009 (VL)
  • Cetin: Canadian Drama (S)
  • Cetin: Introduction to English Literatures (VL)
  • Schaffeld: Contemporary Canadian Literature (S)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliches Examenskolloquium (S)

Sommersemester 2009

  • Andonova: The Bilingual Mind (S)
  • Bories-Sawala: Interdisziplinäres Profilmodul C1c – Frankophonie: kulturelle, politische und historische Dimensionen (BA: 3. Jahr)
  • Bories-Sawala: Geschichte, Gesellschaft und Kultur Frankreichs und der Frankophonie (2 Gruppen); Basismodul A3a (4 SWS) BA 1. Jahr
  • Bories-Sawala/Schaffeld: Canadian Summer 2009 (VL)
  • Cetin: Reading English-Speaking Literatures and Cultures (VL)
  • Cetin: Canadian Adaptations of Shakespeare (S)
  • Schaffeld: Canadian Fiction (S)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliche Begleitveranstaltung (S)

Wintersemester 2008/09

  • Andonova: The Bilingual Mind (S)
  • Bories-Sawala: Interdisziplinäres Profilmodul C1c – Frankophonie: kulturelle, politische und historische Dimensionen (BA: 3. Jahr)
  • Bories-Sawala: Nations, sociétés et communautés francophones au Canada. (HS)
  • Bories-Sawala: Geschichte, Gesellschaft und Kultur Frankreichs und der Frankophonie (2 Gruppen); Basismodul A3a (4 SWS) BA 1. Jahr
  • Cetin: Canadian Novels of the 20th Century (S)
  • Cetin: Introduction to Studies in English-Speaking Literatures and Cultures (VL)
  • Schaffeld: Canadian Playwrights (S)

Sommersemester 2008

  • Andonova: The Bilingual Mind (S)
  • Bories-Sawala: Geschichte, Gesellschaft und Kultur Frankreichs und der Frankophonie (2 Gruppen); Basismodul A3a (4 SWS) BA 1. Jahr
  • Bories-Sawala/Schaffeld: Canadian Summer 2008 (VL)
  • Cetin: Canadian Drama (S)
  • Cetin: Reading English-Speaking Literatures and Cultures (VL)
  • Schaffeld: Canadian Writers: Margaret Laurence (S)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliche Begleitveranstaltung (S)
  • Stefanowitsch: English as a World Language (S)

Wintersemester 2007/08

  • Bories-Sawala: Geschichte, Gesellschaft und Kultur Frankreichs und der Frankophonie (2 Gruppen); Basismodul A3a (4 SWS) BA 1. Jahr
  • Cetin: Canadian Drama: Rick Salutin (GS)
  • Cetin: North-American Drama: Arthur Miller, Djanet Sears, Tennessee Williams, August Wilson (GS)
  • Steppat: Shape Shifters: Margaret Atwood's Girls, Women and Ladies

Sommersemester 2007

  • Cetin: Teaching Adaptations of Shakespeare’s Plays in the FL-Classroom (GS)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliches Kolloquium für ExamenskandidatInnen (HS)

Wintersemester 2006/07

  • Bories-Sawala: Continuités et ruptures: quatre siècles de francophonie nord-américaine im Projekt: Wandel in Sprache, Literatur und Gesellschaft (HS)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliches Kolloquium für ExamenskandidatInnen (HS)
  • Schaffeld: Margaret Atwood’s Historical Crime Fiction (HS)

Sommersemester 2006

  • Schaffeld: Aboriginal Theatre in Australia and Canada (HS)
  • Schaffeld: Literaturwissenschaftliches Kolloquium für ExamenskandidatInnen (HS)

Sommersemester 2005

  • Bories-Sawala: La France et la Francophonie: dimensions historiques, culturelles et politiques im Projekt: Mehrsprachigkeit und Einsprachigkeit in der Romania (HS)
  • Schaffeld: Literature into Film (HS)

Wintersemester 2004/05

  • Cetin: Reading English Literatures (GS)
  • Schaffeld: Canadian Shakespeare Adaptations (HS)
  • Schulenberg: Introduction to Literary Studies in English-Speaking Cultures (GS)
  • Starck: Introduction to Literary Studies in English-Speaking Cultures (GS)

Sommersemester 2004

  • Bories-Sawala: Acadie 1604-2004. Les quatre siècles du rêve d’une Amérique Française, im Projekt: Europäischer Kolonialismus und postkoloniale Situation (HS)

Wintersemester 2002/03

  • Bories-Sawala: Le bilinguisme au Canada dans un contexte multiculturel: buts et réalisations im Projekt: Europäischer Kolonialismus und postkoloniale Situation (HS)

Sommersemester 2002

  • Bories-Sawala: Le Québec: de la Nouvelle France à la Société distincte (HS)

Sommersemester 2000

  • Bories-Sawala: Nationale Identitäten im Prozess: Frankreich, Großbritannien, USA und Kanada im Vergleich, im Projekt: Migration und Interkulturalität (HS)
  • Bories-Sawala: Le Québec hier et aujourd’hui (PS)